Vliegschool AeroLin praktijk

Opleidingen en de praktijk

Lessen nemen mag zonder medische keuring, maar “solo” vliegen daarentegen kan en mag niet zonder deze keuring. Nadat je geslaagd bent voor de medische keuring, vraag je bij voldoende trainingsuren een soloverklaring aan bij je instructeur. Hij beoordeelt je vliegvaardigheid en besluit of deze goed genoeg is om zelf te vliegen. Deze solo verklaring moet voor iedere solovlucht worden afgetekend. Een getekende verklaring is geldig voor enkel 1 vlucht.

Bekwame instructeurs

Bekwame instructeurs van Aerolin Vliegschool leren je eerst de basisprincipes van het vliegen. Vervolgens leer je het toestel kennen, daarna verklaren ze jou de gereglementeerde vliegprocedures. Als laatste de radiocommunicatie. De eerste 10 tot 15 uren ga je samen met onze instructeur de lucht in. In die tijd bereidt hij je voor om het vliegtuig volgens de regels te besturen.

De opleidingen die u bij ons kunt volgen, zijn voor de volgende brevetten:

  • Het MLA (ULV) brevet voor het besturen van ultra lichte vliegtuigen
  • Het RPL brevet de Recreational Pilot License
  • Het PPL brevet voor de Privat Pilot License-opleiding
  • Het LAPL brevet Light aircraft piloot licence

Bij de sportvliegopleiding wordt gebruik gemaakt van eenmotorige vliegtuigen (SEP – Single Engine Piston). De cockpits van de vliegtuigen zijn onze praktijklokalen. Met een gestructureerd opleidingsschema wordt het vliegen geoefend.

Solo vliegen

Dan komt uiteindelijk je eerste solo, een heerlijke mijlpaal: je mag eindelijk alleen de lucht in voor een ‘circuit’! Hierna gaat het relatief snel: je vliegt regelmatig alleen je rondjes rond het vliegveld en je doet enkele andere vliegvelden aan met je instructeur waar je ook een 150 NM navigatie vlucht moet maken verdeeld over drie vliegvelden.

Daarna ga je op je eerste solonavigatie totdat je instructeur je bekwaam genoeg vindt om je officieel praktisch examen bij een erkende examinator af te leggen. Dit examen kan je echter pas aanvragen, nadat je geslaagd bent voor alle theoretische examens, waarvoor je in onze club ook lessen kan volgen. De volledige praktische opleiding tot dit punt neemt minimaal 30 uren in beslag afhankelijk hoe snel je de vliegvaardigheid onder de knie krijgt!

RPL-LAPL of PPL?

Waarom beter eerst RPL-SEP en dan een PPL-SEP opleiding volgen? Mocht u besluiten om het PPL-SEP brevet te halen dan raden wij u aan om eerst het RPL-SEP brevet te halen en daarna door te gaan naar PPL. De uren die u voor het RPL brevet vliegt zijn minimaal nodig om de basis te leggen voor het PPL brevet. Gezien de smalle basis om direct het PPL-SEP brevet te halen is de kans op gelijk slagen klein. Wanneer u eerst lest voor het RPL-SEP brevet leert u de basis elementen goed te beheersen, zoals:

  • het zelfstandig besturen van het vliegtuig
  • alle controles en procedures
  • vluchtvoorbereiding
  • circuit procedures
  • nood procedures
  • het aanvliegen van vreemde vliegvelden
  • het gedrag op vreemde vliegvelden en zijn procedures
  • overland ervaring

De aanvulling voor PPL-SEP bestaat met name uit:

  • uitbreiding vliegvaardigheid in Nederland
  • vliegvaardigheid in en naar het buitenland
  • basis instrument vliegen

Neem vandaag nog contact op voor een proefles!